Aspirantskiy Vestnik PovolzhiyaAspirantskiy Vestnik Povolzhiya2072-23542410-3764Samara State Medical University4381610.17816/2072-2354.2019.19.2.67-73Research ArticleBACKGROUND AND LINEAR PERSPECTIVE: SPACE IN SELFYKozyatinckyR. SPostgraduate Student at the Department of Theory and History of Cultureroman.kozyatinsky@gmail.comSamara State Institute of Culture15062019193-4677308092020Copyright © 2019, Kozyatincky R.S.2019The article is devoted to the changes in the space representing the background in the selfie through the historical experience of the self-portrait in the visual culture. The digital photographic self-portrait (selfie), which has become one of the most striking phenomena of the visual culture of our time in the context of historical experience of visual representation in the context of a rapidly changing cultural situation (transition from “linguistic” to “iconic turn”) in the context of historical experience of visual representation allows the author to focus on those changes which occur between the viewer and the model, the selfi-maker. The author also pays attention to the role of linear perspective in the issue under consideration, techniques and ways of reflecting Euclidean and non-Euclidean spaces on the pictorial plane using examples of contemporary photography, paintings by Jan van Eyck (“Portrait of Arnolfini couple”) and Parmigianino (“Self portrait in a convex mirror”).backgroundfigurelinear perspectiveselfieself-portraitspacepaintingvisual studiesvisual cultureфонфигуралинейная перспективаселфиавтопортретпространствоживописьвизуальные исследованиявизуальная культура[Барт Р. Третий смысл / Перевод С. Зенкина и др. -Москва: Ад Маргинем Пресс, 2015. - 103 с. (Серия Minima; 14)][Бенсаид Д. Спектакль как высшая форма товарного фетишизма. - М.: Институт общегуманитарных исследований, 2012. - 128 с][Бергер Д. Искусство видеть / Пер. с англ. Е. Шраги. - СПб.: Клаудберри, 2012. - 184 с][Бодрийяр Ж. Пароли. От фрагмента к фрагменту. - Екатеринбург: У-Фактория, 2006. - 196 с][Жижек С. Чума фантазий. - Харьков: Гуманитарный центр, 2012. - 388 с][Иванов А.В. Эстетическая основа визуальной коммуникации в архитектонике культуры // Аспирантский вестник Поволжья. - 2015. - № 3-4. - С. 107-110][Ионесов В.И. Культура как преодоление: о метафорах перехода и символах спасения / VI Всероссийская научно-практическая конференция в рамках «Национальное культурное наследие России: региональный аспект». Самара, 2018][Ионесов В.И. Ускользающая культура: границы и переходы в турбулентном мире / Всероссийская с международным участием научная конференция «Лики культуры в эпоху социальных перемен». Екатеринбург; 2018][Левинг Ю. Революция зримого: образы на сетчатке. - М.: Новое литературное обозрение, 2018. -424 с][Панофский Э. Перспектива как «символическая форма». Готическая архитектура и схоластика. -Сп6.: Азбука-классика, 2004. - 336 с][Мастера искусства об искусстве: Избранные отрывки из писем, дневников, речей и трактатов / Под общ. ред. Д. Аркина, Б. Терновца. - М.: ОГИЗ, 1937. - 621 с][Романо К. Авантюра времени. Три эссе по феноменологии события. - М.: РИПОЛ Классик, 2017. -220 с][Рузер-Браунинг У.М., Ионесов В.И. Искусство как опыт преобразования культуры / Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием «Восьмые Азаровские чтения. Библиотека. Культура». Самара; 2018][Сонтаг С. Смотрим на чужие страдания / Пер. В.П. Голышева. - М.: Ад Маргинем Пресс, 2014. -96 с][Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук / Пер. с фр. - СПб.: A-cad, 1994. - 405 с][Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования: Учебник для студентов высших учебных заведений, получающих образование по направлению (специальности) «Социология» / Пер. с польск. Н.В. Морозовой. - М.: Логос, 2007. - 150 с][Академик. Рыбий глаз (объектив) [Интернет]][royallib.com [Интернет]. Бодрийяр Ж. Эстетика иллюзий и эстетика утраты иллюзий][topos.ru. В. Шевченко. Картина пространства [Интернет]][Peraica А. Culture of the selfie: self-representation in contemporary visual culture. Amsterdam: Institute of Network Cultures; 2017. 115 р]