Electromyographic biofeedback in patients with the cervical spinal cord injury
- Authors: Morozov IN1
-
Affiliations:
- Issue: Vol 10, No 7-8 (2010)
- Pages: 174-179
- Section: Articles
- URL: https://aspvestnik.ru/2410-3764/article/view/25213
- DOI: https://doi.org/10.17816/2072-2354.2010.0.7-8.174-179
- ID: 25213
Cite item
Full Text
Abstract
Analysis of using the training with electromyographic biofeedback in patients with the cervical spinal cord injury has been presented in the article. Biomechanical method and functional scale have been applied for estimation of efficiency. Application of biofeedback promotes to formation of more right biomechanical and innervation of grip structure: pressure distribution among various hand parts during force (cylindrical) grip «сurves» to norm ore redistribution between parts of hand. Self-service, handicap of patients are improved.
References
- Александров Н.М., Сметанкин О.П., Мотякина О.П. и др. Адаптивная тренировка с использованием электромиографической обратной связи в реабилитации больных с повреждениями кисти и их последствиями. Пособие для врачей. Н.Новгород, 2005. - 44 с.
- Белова А.Н. Шкалы, тесты и опросники в неврологии и нейрохирургии. Руководство для врачей и научных работников. М., 2004. - С. 381-383.
- Новиков А.В. О выборе критериев эффективности реабилитации больных с патологией кисти. Материалы II науч.-практ. конференции «Современные технологии, диагностики, лечения и реабилитация повреждений и заболеваний кисти». М., 2005. - С. 394-397.
- Пинчук Д.Ю., Дудин М.Г. Биологическая обратная связь по электромиограмме в неврологии и ортопедии. Справочное руководство. СПб., 2002. - 120 с.
- Яковлев Н.М., Сметанкин А.А. Новый методологический подход в функциональном лечении больных с двигательными нарушениями при помощи портативных приборов с ЭМГ-БОС. Биологическая обратная связь: нейромоторное обучение в клинике и спорте. Сб. научн. тр. № 1, СПб., 1991. - С. 3-30.
- Schwarts M.S. Biofeedback. A practitioner's guide. Second edition. N.Y-London. The Gilford press. 1995. - 904 p.
- Thomson L., Thomson M. Neurofeedback combined with training in metacognitive strategies: effectiveness in students with ADD. Appl. Psychophysiol. Biof. 1998. V. 23. - P. 243-263.